Nachsorge Mammakarzinom

Nachsorge_MACA

„Nach durchgemachter Brustkrebserkrankung ist das Risiko für ein weiteres Karzinom in derselben oder der kontralateralen Brust erhöht. Geboten ist daher ein regelmäßiges Screening.

Die Mammographie kann in dieser Situation helfen, frühzeitig ein zweites Mammakarzinom zu entdecken. Doch mit welcher Sensitivität und Spezifität? Die Antwort gibt eine Kohortenstudie: Sie verglich die Mammographieergebnisse von Frauen mit erfolgreich behandeltem frühem Mamma-Ca (in situ oder Stadium I und II eines invasiven Karzinoms) mit denen in einer nicht mit Brustkrebs vorbelasteten Screeningpopulation von 55.315 Frauen.

Doppeltes Risiko

Innerhalb eines Jahres nach einer Mammographie wurde bei 655 Frauen mit vorangegangenem Brustkrebs wieder ein Mammakarzinom diagnostiziert (400 invasiv, 156 in situ), gegenüber 342 Frauen der Kontrollpopulation (285 invasiv, 57 in situ). Die Sensitivität der Mammographie war aber bei Brustkrebsüberlebenden signifikant gegenüber einer unbelasteten Screeningpouplation verringert (65,4 vs. 76,5%), was zu etwa doppelt so vielen zusätzlichen Bildgebungen und Biopsien führte.“

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21343578

Zusatz Dr. Wünsche:

„Mittels einer MR-Mammographie läßt sich in der Nachsorge die Sensitivität, zur Entdeckung eines Rezidivs, deutlich erhöhen.

Die Spezifität läßt sich ebenfalls anheben.“

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3 Responses to “Nachsorge Mammakarzinom”

  1. Werner Says:

    Incidence and risk of central nervous system metastases as site of first recurrence in patients with HER2-positive breast cancer treated with adjuvant trastuzumab
    http://annonc.oxfordjournals.org/content/early/2013/03/04/annonc.mdt036.full.pdf+html

    Background Central nervous system (CNS) disease as the site of first relapse after exposure to adjuvant trastuzumab has been reported. We carried out comprehensive meta-analysis to determine the risk of CNS metastases as the first site of recurrence in patients with HER2-positive breast cancer who received adjuvant trastuzumab.

    Methods Eligible studies include randomized trials of adjuvant trastuzumab administered for 1 year to patients with HER2-positive breast cancer who reported CNS metastases as first site of disease recurrence. Statistical analyses were conducted to calculate the incidence, relative risk (RR), and 95% confidence intervals (CIs) using fixed-effects inverse variance and random-effects models.

    Results A total of 9020 patients were included. The incidence of CNS metastases as first site of disease recurrence in HER2-positive patients receiving adjuvant trastuzumab was 2.56% (95% CI 2.07% to 3.01%) compared with 1.94% (95% CI 1.54% to 2.38%) in HER2-positive patients who did not receive adjuvant trastuzumab. The RR of the CNS as first site of relapse in trastuzumab-treated patients was 1.35 (95% CI 1.02–1.78, P = 0.038) compared with control arms without trastuzumab therapy. The ratio of CNS metastases to total number of recurrence events was 16.94% (95% CI 10.85% to 24.07%) and 8.33% (95% CI 6.49% to 10.86%) for the trastuzumab-treated and control groups, respectively. No statistically significant differences were found based on trastuzumab schedule or median follow-up time. No evidence of publication bias was observed.

    Conclusions Adjuvant trastuzumab is associated with a significant increased risk of CNS metastases as the site of first recurrence in HER2-positive breast cancer patients.

  2. Werner Says:

    The definitions of high risk and low risk used by Dr. Linn and colleagues were in accordance with CBO guidelines. Patients of low clinical risk were older than 35 years with a grade 1 tumor of 30 mm or smaller, a grade 2 tumor of 20 mm or smaller, or a grade 3 tumor of 10 mm or smaller; or they were younger than 36 years with a grade 1 tumor of 10 mm or smaller.

    All other patients were considered to be at high risk.

    Adjuvant endocrine treatment in the CBO guidelines is only advised in clinically high-risk patients with hormone-receptor-positive tumors in combination with chemotherapy.Jan-2013

  3. Werner Says:

    3 Pfirsiche täglich verzehrt soll vor der Ausbreitung von Mammakarzinom Metastasen schützen.

    Quelle:The Journal of Nutritional Biochemistry

    Polyphenolics from peach (Prunus persica var. Rich Lady) inhibit tumor growth and metastasis of MDA-MB-435 breast cancer cells in vivo
    Giuliana Noratto, Weston Porter, David Byrneemail address, Luis Cisneros-Zevallos

    US-Forscher haben bei Labortests mit Mäusen festgestellt, dass Pfirsichextrakt die Metastasierung von aggressivem Brustkrebs hemmt. Die Wissenschaftler führen diese Wirkung auf die in den Früchten enthaltenen Phenolverbindungen zurück. Die Studie wurde in der Fachzeitschrift „Journal of Nutritional Biochemistry“ vorgestellt.

    Die Forscher vom Texas AgriLife Research, der Forschungsagentur für Landwirtschaft und Biowissenschaften des Bundesstaates Texas, hatten schon früher entdeckt, das Polyphenole aus Pfirsichen und Pflaumen gezielt Brustkrebszellen töteten und gesunde Zellen verschonten. Für ihre neue Studie implantierten die Wissenschaftler Mäusen besonders aggressive Brustkrebszellen vom Typ MDA-MB-435 unter die Haut.

    „Als die Mäuse den Pfirsichextrakt erhielten, sahen wir nach einigen Wochen die Inhibition eines Marker-Gens in den Lungen, was auf eine Hemmung der Metastasierung hindeutete“, erklärt Senior-Autor Luis Cisneros-Zevallos. „Als wir dann die für die Wirkung notwendige Dosis bestimmt hatten, berechneten wir daraus, dass sie bei Menschen dem Konsum von 3 Pfirsichen täglich entsprach.“ Darüber hinaus stellten die Forscher fest, dass der Wirkmechanismus der Pfirsich-Polyphenole auf der Hemmung der Genexpression von Metalloproteinasen beruht.

    Für die Studie wurde die Pfirsichsorte „Rich Lady“ verwendet. Die Forscher weisen aber darauf hin, dass die meisten Pfirsiche ähnliche Polyphenolverbindungen enthalten, wenn auch in unterschiedlicher Menge.

    Abstract
    The tumor growth inhibition and anti-metastatic effects of peach polyphenolics were investigated in vivo using a xenograft model and MDA-MB-435 breast cancer cells. Results showed that tumor growth and lung metastasis were inhibited in vivo by peach polyphenolics in a dose range of 0.8 – 1.6 mg/day and these effects were mediated by inhibition of metalloproteinases gene expression. Modulation of metalloproteinase-2 (MMP-2), metalloproteinase-3 (MMP-3) and metalloproteinase-13 (MMP-13) gene expression may be some the molecular targets for anti-metastatic activity of peach polyphenolics. Therefore, these compounds may constitute a novel chemopreventive tool to reduce the risk of metastasis in the combination therapy when primary cancer is diagnosed. Conversion to equivalent human intake for future clinical studies using the body surface area (BSA) normalization method gave a dose of ~370.6 mg/day for a human adult of 60 kg, which can be supplied by consuming 2 to 3 peach fruit per day or alternatively using a dietary supplement peach polyphenol extract powder.

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